vrijdag 21 mei 2010

WK humor

"Mag ik al bijna beginnen eigenlijk?" vraagt Timo. Zoals gewoonlijk bij zijn vragen moet ik eerst even denken in welke richting zijn gedachten nu weer zijn afgedwaald. Maar het begint me nu al snel te dagen.."Nog niet, schat, je moet nog even wachten!"antwoord ik op de zalvende toon die ik normaal alleen voor de kinderen bewaar.

Ja, we zijn aan het aftellen, nog iets meer dan drie weken tot hét voetbalfestijn van de wereld losbarst. Tot het WK, met hoofdletters. Nog iets meer dan drie weken zonder dat de kleur oranje de hele dag op mijn netvlies brandt. Alhoewel, zo lang kan ik Timo vast niet tegenhouden...

Twee jaar geleden begon hij inderdaad een week of twee van te voren. De hele zaak werd volgehangen met honderden vlaggetjes, met tientallen ballonnen, met TV schermen, met toeters en met bellen. De muziekcomputer werd volgezet met de ene valse voetbalkraker na de ander. Nooit gedacht dat 'Viva Holandia' van Wolter Kroes zo'n hit zou worden. (Geef maar toe, je kent het nog steeds, ik hoor je alweer zachtjes zingen.) We waren er al met al toch een dag zoet mee om alles te versieren. Een week voor het EK begon, kwam het plaatselijke shantykoor een videoclip opnemen bij ons in de zaak. Het authentieke karakter van onze kroeg paste helemaal bij het sfeerbeeld van de clip. Maar, je raadt het al; al de oranje spullen moesten er eigenlijk even uit, die verpestten het plaatje..

Zes jaar geleden was ik net bevallen van Meike en deed dus niet helemaal mee met het feestgedruis. Ik ken het verhaal dan ook alleen van al die keren dat het wordt opgerakeld aan de bar: Om de feestvreugde te verhogen had Timo reuzeballonnen besteld, oranje uiteraard. Deze moest je opblazen, en daarna vullen met rijst voor het speciale geluidseffect. Timo blies de longen uit zijn lijf, en uiteindelijk was het gelukt; de reuzeballon was vol met lucht en rijst. Blij als een kind gooide hij de ballon in de lucht, waar dat ding vervolgens met een enorme klap uit elkaar sprong en de rijst tot in alle hoeken van de zaak te vinden was...

Om de spanning van alle 63 wedstrijden wat te vergroten, hebben ook wij een WK poule opgezet. Iedereen kan daaraan meedoen, gast of medewerker, jong of oud, vrouw of man. Natuurlijk vinden de mannen dat wij vrouwen de poule beter niet in kunnen vullen, want wij hebben daar toch geen verstand van. Ik moet toegeven dat ik deze weken regelmatig op www.vi.nl te vinden ben om dat beeld wat te kunnen weerleggen, maar helaas zijn er altijd vrouwen te vinden die ons geslacht genadeloos onderuit weten te halen. Zo ook Sietske, onze kokkin, niet van nature blond: het was maandagavond niet zo heel druk dus ze had wel even tijd om zich alvast te verdiepen in de WK poule. Na een studie van een uur, kwam ze met een vraag:"Die poule, hè, die moet ik voor het WK inleveren, hè? Hoe kan ik dan nu al weten wie er tegen elkaar moeten spelen in de halve finale?"

Het WK voetbal, in ieder geval goed voor een humoristische blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten