woensdag 19 mei 2010

Grijze haren

Ik heb mijn jongste tante aan de telefoon. Het gesprek komt op leeftijden en lekker direct zoals altijd, wrijft ze me me in: ‘Jij ben ook niet meer de jongste, hoor!’ Ik kaats de bal terug, ze is nog altijd tien jaar ouder dan ik, maar ondertussen heeft ze een snaar geraakt.
Als we besproken hebben wat we wilden bespreken en ik de telefoon weer in z’n standaardje zet, blijven de jaren in mijn hoofd zeuren. Natuurlijk heeft ze gelijk, ik ben zo’n beetje op de helft als ik geluk heb, maar haar toon suggereerde dat dat iets naars is, dat ouder worden.
Ik krijg inderdaad steeds meer rimpels, moet af en toe een avond vroeg naar bed om het leven met drie (of eigenlijk vier) energierijke jongens vol te houden, kan echt niet meer tegen meer dan twee glaasjes wijn en ga steeds vaker naar de kapper om het grijs te bedekken met zonnige hightlights, maar toch.
Ouder worden betekent toch vooral dat ik niet meer zoveel moet. Ik heb geen last meer van de sociale druk die zegt dat ik eigenlijk iets voor een goed doel moet doen. Die zegt dat het huishouden tiptop moet zijn, die zegt dat je elk weekend iets leuks en educatief verantwoords moet doen en minimaal één keer per week met die leuke vriendinnen, gekleed volgens de laatste mode, moet gaan lunchen. Ik heb het boek met de levensvragen en –dilemma’s op de wc allang vervangen door de Amerikaanse versie van de Flow: even lekker simpel lezen met de deur op slot.
Ouder worden betekent ook ervaren hebben dat het leven onverwachte wendingen maakt, die ik niet had gepland of voorzien. Opeens moest ik mijn keuze om carrière te maken bij de overheid herzien, toen bleek dat twee stijgende loopbanen niet samengingen met de extra zorg voor Daniël. Het is heerlijk om te ervaren dat ik de wijsheid heb opgebouwd om die onverwachte kanten te kunnen omarmen, er het beste uit te halen en er rust bij te vinden.

Maar het beste van alles is, dat ouder worden betekent dat ik geen dertig meer ben. Dat ik die nu of nooit keuzes die ik toen met een hoofdletter schreef, heb gemaakt; zodat daarna het echte leven kon beginnen. Succes jongste zus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten