maandag 16 augustus 2010

Huilen

"Ja, maar dat hoort nou eenmaal bij jou schatje", zegt m'n lieve vriendje. "Ja, zeg ik. Maar ik zou wel eens wat minder willen. Kan verdorie nooit eens normaal doen."

We hebben 't over huilen. Wenen, janken, sniffen, krijsen, snotteren, zeiken, noem maar op. Ik jank bij het minste geringste. Gelukkig heeft mijn moeder dit ook en voel ik me niet héél raar als we samen Mary Poppins uit staan te zwaaien en ik daar sta met een brok in m'n keel.

Ik had het ook (en ik weet zeker mijn moeder ook) bij de Droomwensshow van 't Dolfinarium. Hoe lang had m'n nichtje hier al niet naar uitgekeken.. ze wilde altijd al Dolfijnenmeisje worden en elke dag kwam die rotreclame op tv. Nu was het dan eindelijk zo ver.
We moesten wel een half uur wachten voordat we naar binnen mochten, maar na 10 minuten zitten (en nog een keertje plassen) ging toch echt het licht uit en kwamen de dolfijnen tevoorschijn. Een prachtig spektakel met veel gespetter. Gelukkig hielpen de dolfijnen mee om de boze Nachtmerrie te verbannen, anders had het slecht afgelopen met het Dolfijnenmeisje. En ja hoor, ook toen, ja echt waar, verplaatste ik me in dat 6 jarig meisje en biggelden de tranen over m'n wangen. Gelukkig was 't donker.

Nu is het maandagavond en gaan we condoleren voor de zus van een goede vriend van ons. Ze is 31 jaar geworden en na een kort, maar vooral heftig ziekbed staan we helaas in de rij bij het uitvaartcentrum. Uiteraard is die brok in m'n keel al de hele dag aanwezig. En vooral als we al die bloemen zien en ál die mensen, die nog lang niet aan de beurt zijn omdat de locatie gewoon veels te klein is, denk ik: ja, nu mag ik huilen. Huilen om haar, maar vooral huilen voor haar familie. Zij moeten haar elke dag missen en de pijn die ik denk dat ze voelen komt als een trein binnendenderen.

Dat huilen met verdriet maar ook met blijdschap en ontroering te maken heeft, dat blijkt wel.

Ik zoek op internet naar de betekenis van huilen.
huilen
Uitspraak: hœylə(n) (huilde, heeft gehuild) Werkwoord 1 tranen uit je ogen laten stromen`van pijn beginnen te huilen` om te huilen (= heel slecht)`Dat boek is om te huilen.` Het huilen staat hem nader dan het lachen. (= hij begint bijna te huilen) 2 een geluid maken ..

Huilen (ook wel janken of grienen genoemd) is een universeel en typisch menselijk verschijnsel waarbij tranen worden geproduceerd. Volwassenen huilen voornamelijk bij het verlies van dierbaren of wanneer ze niet weten hoe ze met een situatie moeten omgaan. Tot nu toe is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar huilen bij volwassenen. Een belangrijke vraag die onbeantwoord was, is waarom volwassen mensen huilen.

Maar de laatste die ik vind is nog wel het mooist:
Huilen
Traanvocht uitscheiden door emotie.

En ik denk: hoe emotieloos is die betekenis?!

2 opmerkingen:

  1. Of gewoon bij een sinterklaasintocht in Sassenheim... weet je nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat weet ik zeker nog! Stonden we allebei te janken omdat we Meike zo schattig vonden!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen